تاریخ یک صندلی



این صندلی که بر خلاف اسمش هرگز برای واسیلی کاندینسکی (نقاش روسی ‏ ۱۸۶۶ - ۱۹۴۴)طراحی نشده بود در واقع شخصی به نام  GAVINA که تولید کننده ای ایتالیایی بود در جست و جوی خاستگاه و ریشه صندلی به ارتباط کاندینسکی با بویر پی برد........ 


نویسنده: زهرا مزروعی

 

 

 مارسل برویر دانش آموخته مدرسه باوهاوس در طی سال های 1920-1924 طی در خواست والتر گریپیوس (موسس مدرسه باوهاوس) در سال 1925 سرپرستی کارگاه نجاری این مدرسه را بر عهده گرفت.

او تا سال 1928در باوهاوس ماند و در طول این زمان روش های بسیاری را با استیل اکسترود شده برای خلق اثاثیه های سبک وزن آزمود. ولی یک اتفاق خیلی ساده سر آغاز این تحول نوین و خلاقانه در تولید محصول بود .خرید دوچرخه ،دوچرخه ای که بویر به شدت تحت تاثیر سبکی و انعطاف پذیری و مقاومت و استحکام آن قرار گرفت و بدین فکر افتاد که اگر می توان از لوله های فولادی در ساخت دوچرخه استفاده کرد، چرا در ساخت اثاثیه منزل استفاده نشود؟ در نتیجه در طراحی صندلی مصالح و ساختاری مشابه و یکسان را مورد توجه قرار داد

پس از نمونه های آزمایشی و مدل های اولیه بی شماربرویر بر روی طرح مینیمال و متحرک و سیالی تمرکز کرد که در آن صندلی به تکیه گاهی از لوله فولادی متحرک قرار داشت.سر انجام اولین نمونه تحت عنوان B3 ایجاد شد.

صندلی که به گفته خود بویر منطقی تر و ماشینی تر بوده .در مقابل از جنبه های هنری وراحتی کمتری برخوردار است.

نکته قابل ذکر آن که لوله فولادی برای اولین بار برای تجهیزات بیمارستانی در سال 1890مورد استفاده قرار گرفت ودر صندلی خودرو در سال 1919 وبرای صندلی هواپیما ها از1924 مورد استفاده بود.

ولی برای اولین بار در اثاثیه منزل با صندلی دسته دار فولادی برویر که سرآغاز تغییری زیبایی شناختی در تولید محصولات FURNITURE محسوب می شود مورد استفاده واقع شد.این صندلی نقطه شروعی از یک شاخه مهم در صنعت است.

با وجود اینکه این که این صندلی محصول مستقیمی از کارگاه های باوهاوس نبود چرا که بویر این صندلی را در اوقات آزاد خود و مستقل از مدرسه باوهاوس طراحی و تولید کرد ولی مهم ترین تحول در طراحی اثاثیه و مبلمان در قرن بیستم میباشد و تاریخ آن نمونه ای عالی از جوهر نفوذ اصول آموزشی مدرسه باوهاوس است.

انتخاب متریال و ساختار .

انتخاب متریال و ساختار B3 را در یک زمینه صنعتی قرار داد که برویر پیش بینی می کرد وامدار جنبه ی کاربدی تری باشد.او در این باره می گوید این FURNITUREفلزی چیزی بیش از یک وسیله لازم برای زندگی مدرن امروز نیست. 

این صندلی در مقایسه با سایر صندلی ها در دهه 1920بسیار ساده تر و ساختاری تر ظاهر شد و تنها تعداد خیلی کمی از نخبگان فرهنگی زیبایی اش را به رسمیت شناختند و اکثریت تصور استفاده از آن به عنوان یک صندلی را نمیکردند.

این صندلی یک هنر انتزاعی واقعی بود که بعد ها به عنوان صندلی واسیلی معروف گردید.

این صندلی که بر خلاف اسمش هرگز برای واسیلی کاندینسکی (نقاش روسی ‏ ۱۸۶۶ - ۱۹۴۴)طراحی نشده بود در واقع شخصی به نام GAVINAکه تولید کننده ای ایتالیایی بود در جست و جوی خاستگاه و ریشه صندلی به ارتباط کاندینسکی با بویر پی برد. چرا که آن دو از مدرسان باوهاوس بودند و کاندینسکی مدل B3 را همواره تحسین می کرد، به طوری که بعد ها بویر نسخه ای از B3را برای دفتر کاندینسکی طراحی کرد و ساخت در نتیجه به صندلی واسیلی معروف گردید.

مدل 3B امروزه حتی با گذشت کمتر از یک قرن باز هم در بازار دیده می شود و رونق و طرفداران خود را دارد.

Marcel Breuer

Design: 1925

Production: 1926 - 7

Manufacturer: Standard Möbel Lengyel & Co., Berlin

Size: 72.5 x 76.5 x 69.5; seat height 43 cms


نویسنده: زهرا مزروعی

منابع

http://en.wikipedia.org/wiki/Wassily_Chair

http://www.moma.org/collection/object.php?object_id=2851

http://www.design-museum.de/en/collection/100-masterpieces/detailseiten/b3wassily-marcel-breuer.html

http://www.dwr.com/category/designers/a-c/marcel-breuer.do

http://www.metmuseum.org/toah/works-of-art/1988.256

کتاب مختصر تاریخ طراحی صنعتی توماس هاف.






نظرات 1 + ارسال نظر
علی مشرفی 28 خرداد 1396 ساعت 10:53 http://www.saba3d.ir

سلام
مطلب جامع و جالبی در خصوص صندلی واسیلی به زبان فارسی بود.
متشکرم

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد