Schon Lamp طرح برگزیده ایرانی در مسابقه A' Design Award

 

مصطفی آروند، کارشناس ارشد طراحی صنعتی به عنوان طراح با همکاری سپیده گلگون به عنوان مشاور هنری با طراحی چراغ رومیزی بهره مند از صفحات نوری O-LEDموفق به اخذ جایزه و همچنین عنوان طرح برگزیده مسابقه بین المللی 2013-2014 A' Design Award and Competition شدند.  

مصطفی آروند:
در این دوره مسابقه و جایزه طراحی آ - بزرگترین مسابقه طراحی جهان بر اساس بهترین طرح ها، مفاهیم طرح و تولیدات و خدمات در جهان - بیش از چهار هزار طرح از سوی طراحان و شرکت های مختلف از سرتاسر دنیا ارائه شده بود که هیات داوران در یک دوره زمانی خاص برندگان مسابقه امسال را انتخاب و به صورت رسمی اعلام کردند.

در دنیای امروز تولید کالاهای صنعتی و طراحی محصولات جدید در ارتباط مستقیم با فرم محصول وارتباط معنایی آن در کالبدزمان قرار می گیرد. امروزه شناخت زبان اشیا و به کارگیری آن در طراحی برای ایجاد و متمایز ساختن هویت هر محصول ضروری است. در محصول مورد نظر از منابع نوری O-LED به عنوان به روز ترین منبع نوری موجود که در لابراتورهای تخصصی یافت می‌شود بهره گرفته شده است.همچنین تمهیدات به کار گرفته شده در طراحی محصول امکان تولید انبوه و ورود به بازار محصول را میسر کرده است.

طراحی مینیمال اما پیچیده و تکنیکال در خصوص یکنواختی نور، عامل اصلی برتری محصول و افزایش راندمان نوری و تعامل با محیط و واکنش های محیطی المان مذکور از نکات قابل توجه می باشد.
مساله دیگر طراحی محصولی کاربردی، زیبا و در عین حال ارزان با مصرف پایین نسبت به سایر محصولات موجود بوده است.

منابع نوری O-LEDهمانند یک منبع نوریLED معمولی عمل می کند؛اما بین آند و کاتد،دو لایه از ترکیبات نیمه هادی ارگانیک وجود دارد؛ لایه منتشرکننده در نزدیکی کاتد و لایه هدایت کننده در نزدیکی آند. کاتد،الکترون های دارای بار منفی را به لایه منتشرکننده می فرستد؛ در حالی که آند،الکترون را از لایه هدایت کننده جذب می کندو حفره های الکترونی که دارای بار مثبت هستند را بر جای می گذارد.

این فرایند باعث ایجاد یک لایه منتشرکننده با بار منفی و یک لایه هادی با بار مثبت می شود که همدیگر را جذب می کنند و حفره های الکترونی را به شکل لایه منتشرکننده می سازند.

با این فناوری می توان نوری بسیار شبیه نور خورشید تولید کردکه مصرف آنها نیز کمتر است. مشکل خنک سازی نیز با وسیع ترکردن سطح در منبع O-LEDبرطرف شده است. از ویژگی های دیگر این صفحات دوام بالای آنهاست که در مقابل ضربه،خراشیدگی و فرو رفتگی بسیار مقاومند و احتمال شکستگی آنها بسیار ناچیز است.

سپیده گلگون: "به جهت الهام گرفتن از فرم صدفهای دریایی در پوسته داخلی محصول، یکنواختی جریان الکتریسیته به حداکثر رسیده و توان خروجی با کمترین وات مصرفی به 93 درصد لومن و شار نوری تبدیل شده است."

شایان ذکر است طرح مذکور منجر به ارتقای رتبه جهانی ایران در این رویداد بزرگ طراحی از عدد 38 به عدد 20 و قرار گیری ایران بالاتر از کشورهای هلند، استرالیا و فرانسه شده است.

مراحل ثبت طرح صنعتی محصول از سوی مشاور حقوقی در حال پیگیری بوده و ثبت قرارداد اولیه با یک شرکت داخلی در حال بررسی است که تا پایان سال جاری به قرارداد منجر خواهد شد.


پروفایل طراح: Mostafa Arvand
پروفایل طرح: Schon Lamp
منبع خبر: isna

سایت طراحی صنعتی تبریز این موفقیت را به مصطفی آروند، سپیده گلگون و طراحان صنعتی ایران تبریک می‌گوید.

نظرات 1 + ارسال نظر
majjam 3 خرداد 1393 ساعت 18:50 http://computergroup-toneka.blogfa.com

خبر مهم! لطفا در رابطه با مطلب با به وبلاگ زیر سر بزنید:
http://computergroup-toneka.blogfa.com

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد