طراحی در المپیک2012(بخش دوم)



المپیک 2012 از یک طرف صحنه ی رقابت بین ورزشکاران بود، از طرف دیگر تولیدکنندگان تجهیزات ورزشی هر کدام با ارائه طرح های جدیدشان به نوعی سعی در بالا بردن استاندارد ها و کیفیت محصولاتشان داشتند این امر می تواند امتیازی باشد تا این تولیدکنندگان از رقبای خود جلوبیفتند. در واقع هر ورزشکار که با محصول یکی از تولیدکننده ها بر روی سکو می رود تاثیری مثبت بر نمودار فروش آن نیز می گذارد. در این بین ایجاد این تغییرات مثبت بر عهده طراحان می باشد که به طور غیر مستقیم روند جابه جا شدن رکوردهای ورزشی را تغییر دهند.



لباس دو 100 متر (Nike Pro Turbo Speed) :


مارتین لوتی مدیر خلاقیت کمپانی نایک معتقد است که آزمایش های 1000 ساعته در تونل باد نتایج شگرفی در برداشته به طوری که این لباس می تواند رکورد دو صد متر را تا  0.023 ثانیه بهبود ببخشد.





 این لباس در قسمت هایی از بازو و ساق پا از بافت خاصی در بهره می برد که شامل نقاطی بسیار ریز است که ضریب درگ آیرودینامیک را کاهش داده و باعث افزایش سرعت می شود. این بافت همانند بافت سطحی توپ گلف می باشد که هوا به صورت متلاطم اطراف سطح به حرکت درمی آید و مقاومت هوا را کاهش می دهد. طراحان نایک این سطح و تغییرات اعمال شده در بافت آن را معماری سطح می نامند. هر   Nike Pro Turbo Speed  از مواد بازیافتی که شامل 13 بطری آب می باشد، ساخته شده است.



کفش های نایک برای مسابقات دو :


نایک برای کفش های دو از تکنولوژی جدیدی بهره برده که آنرا  Flywire می نامند، که شامل مجموعه ای از رشته های نازک است که مانند کابل های یک پل معلق می باشد و به طور مینی مالیستی در رویه کفش از آنها استفاده می شود و از یک طرف به بند کفش و از طرف دیگر به کفش متصل است که باعث می شود پا به بهترین نحو در داخل کفش قرار بگیرد.


کفش های نایک برای رشته های مختلف دو و میدانی



Nike Zoom Superfly R4 : این کفش ها برای مسابقات دو 100 ، 200 و 400 متر در نظر گرفته شده و از تکنولوژی Flywire  در آن ها بهره گرفته شده که سبکی کفش و قرارگیری عالی پا را دربردارد. سیم های Flywire در این کفش بندهای کفش را به سطح سختی که کف کفش را می سازد، مرتبط می سازد. کف کفش شامل 8 قسمت است که میخ ها را دربرگرفته اند و در قسمت پنجه قرار می گیرند تا با توجه به نحوه دویدن دونده های سرعت حداکثر قدرت و کشش را اعمال کند. در قسمت داخل این کفش ها سطح صاف بدون درزی وجود دارد که حداکثر راحتی را به همراه دارد. این کفش ها در پیست ها توسط سریعترین دونده ها آزمایش شدهاند و نتایج قابل قبولی را در بر داشته اند.





Nike Zoom Victory Elite
: این کفش ها برای مسابقات دو 1500 متر در نظر گرفته شده اند. برای قسمت کف این کفش از لایه های فیبرکربن استفاده شده که در قسمت پنجه کفش 5 لایه و به خاطر انعطاف پذیری بیشتر در قسمت وسط از 3 لایه فیبرکربن استفاده شده است. سیم های Flywire در این کفش ها همانند کمربند ایمنی خودرو عمل می کنند به طوری که وقتی دونده در یک مسیر مستقیم می دود سیم ها در شکل عادی خودشان هستند ، اما وقتی دونده مسیر خود را در پیست تغییر می دهد سیم ها نیز عملکرد اضافی را اعمال می کنند و کفش را در پا قفل می کنند.




Nike Flyknit Racer
: طراحان نایک در طراحی کفش ماراتون این دوره از مسابقات از طریقه ساخت جوراب الهام گرفتند به طوری که این کفش دارای رویه ی بدون درزی است که یک تکه ساخته شده تا  قسمت های زائد حذف شوند تا هم وزن کفش پایین بیاید هم عملکرد آن بهتر شود به طوری که وزن هر لنگه از این کفش 160g است که در مقایسه با کفش های دیگر {که در رشته ماراتون استفاده می شود و به طور متوسط 300g وزن هر لنگه آنهاست} بسیار سبک هستند. در ساخت این کفش از نخ های پلی استر استفاده شده و ماشین بافت جوراب که به طرز خاصی برای تهیه رویه این کفش تغییر داده شده بود که در نتیجه این کفش از 2 تکه به هم بافته شده شکل گرفته، این در حالی است که کفش های دیگر حدود 40 تکه را در بر می گیرند. سیم های Flywire در این کفش نیز استفاده شده اند و در لابه لای بافت قرار داده شده اند.




Predator Lethal Zones کفش فوتبال
: شرکت آدیداس این کفش ها را برای رقابت های یورو 2012 در نظر گرفته بودکه قرار شد در رقابت های فوتبال در المپیک نیز از همین کفش ها استفاده شود. آدیداس در روند طراحی این کفش ها از برترین بازیکنان فوتبال خواست تا این کفش ها را تست کنند تا ناحیه هایی از سطح کفش که ضربات مختلف به توپ از آنها وارد می شود، مشخص شوند بهبود پیدا کنند. این ارتقای کیفیت شامل اضافه کردن رشته هایی از پلاستیک و فوم است که افزایش قدرت، کیفیت کنترل و شدت ضربات را به همراه دارد.









Albert  توپ فوتبال :

از دیگر طرح های ویژه شرکت آدیداس برای مسابقات فوتبال المپیک توپ فوتبال آلبرت بود. این توپ در یک پلت فرم مشترک با توپ تانگو12 (توپ مسابقات یورو 2012) و با یک گرافیک مختلف با آن طراحی شد. طی یک فراخوان برای انتخاب نام این توپ بین مردم بریتانیا انجام شد، بیش از 12000 نام منحصر بفرداعلام شدکه در آخر نام آلبرت انتخاب شد که اشاره دارد به ساختمان رویال آلبرت هال لندن و شکل کره مانند آن.



پس از انتقادات زیادی که به توپ جام جهانی 2010 (جابولانی) وارد شد و حرکت های آنرا غیرقابل پیش بینی می دانستند،مسئولان طراحی شرکت آدیداس بر آن شدند تا این مشکل را حل کنند. پس از آزمایش های فراوان در تونل باد به این نتیجه رسیدند که سطح بیش از حد صاف جابولانی این مشکلات را پدید آورده و باعث واکنش های غیر طبیعی توپ می شود ، بنابراین با الهام از توپ گلف و با در نظر گرفتن این قضیه که هر چه سطح توپ نا هموارتر باشد آیرودینامیک تر است،  پلت فرم تانگو12 را طراحی کردند. پس تعداد صفحات که در جابولانی 8  بود و رویه توپ را تشکیل می داد در تانگو 12 به 32 عدد افزایش یافت.




Speedo Fastskin3 Super Elite  لباس شنا :
مطرح ترین تولید کننده لباس و لوازم شنا اسپیدو پس از آنکه سوپرمایو خود LZR Racer (که در المپیک 2008 موفقیت های زیادی کسب کرد) از طرف FINA به خاطر متریال آن که صفحات نایلون ضدآب بود ممنوع الاستفاده اعلام شد، لباس جدید خود Fastskin3 را معرفی کرد که با استانداردهای جدید FINA مبنی بر استفاده از لباس ها و مایو هایی که فقط از بافت (تار و پود بدون درز) تشکیل شده اند، مطابقت کامل دارد. همچنین طبق قوانین جدید لباس ها باید به گونه ای باشند تا تمام بدن شناگر مرد را نپوشاند و در مورد لباس زنان نیز دارای فرم متحدالشکلی باشد. Fastskin3 شامل عینک ، کلاه و مایو های خاصی می باشد که حاصل تحقیق و پژوهش های بسیار و صرف هزینه های فراوان است. طراحان اسپیدو براب رسیدن به بهترین متریال و فرم از تحقیق و پژوهش های بسیار و صرف هزینه های فراوان است. طراحان اسپیدو برای رسیدن به بهترین متریال و فرم از تحلیل های کامپیوتری و آزمایش های تونل آب سود جسته اند که حاصل کارشان، بدن شناگر را  در بهترین حالت هیدرودینامیکی خود قرار می دهد.

مایکل فلپس و رایان لاکته در معرفی Fastskin3

یکی از مهم ترین قسمت هایی که تاثیرات هیدرودینامیکی آب در عملکرد شناگر نقش زیادی دارد سر شناگر می باشد. بنابراین طراحان اسپیدو عینک Fastskin3 را با در نظر گرفتن گودی ها و برجستگی های صورت و نتایج بدست آمده از تحلیل های سه بعدی و همچنین عنصر بسیار مهم زیبایی طراحی کردند. این عینک ها که باعث بهبود عملکرد نیز می شوند به طور اختصاصی در دو نوع آسیایی و غربی و متناسب با فرم چهره مردمان این نواحی طراحی شده اند.



یکی دیگر از تجهیزاتی که نقش غیر قابل انکاری در عملکرد  یک شناگر دارد کلاه شنا می باشد. اسپیدو با آنالیز سه بعدی سر انسان و تحلیل داده های بدست آمده کلاهی را طراحی کرد به طور کامل در سر قرار می گیرد و برجستگی های سر ، صورت و گردن را در مسیر ایجاد عملکرد بهتر قرار می دهد. وقتی که شناگر از عینک و کلاه Fastskin3 استفاده می کند ضریب درگ هیدرودینامیکی به 5.7% کاهش می یابد.



اما قضیه به اینجا ختم نمی شود، بلکه اسپیدو به فکر شناگر های موبلند هم بوده و با استفاده از سیستم مدیریت مو که به طور اختصاصی در بعضی از کلاه ها هستند که در قسمت داخل از نوعی پارچه استفاده می کنند که بدون هیچ گونه لغزیدن در سر باقی می ماند و موها را نگه می دارد و شکل می دهد تا باعث ایجاد عملکرد بهتر هم شوند.


مایکل فلپس

مایکل فلپس بهترین شناگر جهان معتقد است : " Speedo Fastskin3 باعث می شود که من در آن احساس کاملی از در آب بودن داشته باشم. این لباس به من حس اطمبنان و راحتی می دهد و هنگامی که در آب این لباس بر تن من است احساس سریعترین بودن را دارم."


منبع در سری آخر اعلام خواهد شد.


کاری از محمد آ قاسمی

نظرات 0 + ارسال نظر
برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد