طراحی در المپیک2012(بخش اول)


طراحی در المپیک :


رقابت های المپیک تابستانی بار دیگر شروع شد ؛ برای سومین بار در شهر لندن.
مسابقات از 27 جولای تا 12 آگوست در محلی موسوم به پارک المپیک در لندن برگزار می شود. این رقابت ها همان طور که می دانید هر 4 سال یکبار و به میزبانی یکی از شهرهای بزرگ جهان انجام می پذیرد.
این در حالی است که هر بار مسابقات برگزار می شود شاهد این هستیم که رابطه طراحی صنعتی با آن بیشتر می شود.
برگزار کنندگان این تورنومنت ها نیز همواره سعی داشته اند تا با کمک گرفتن از طراحان در زمینه های گوناگون و با استفاده از امکانات بصری موجود برای مسابقات نوعی برند ایجاد کنند. این برند و هویت به گونه ای است که در همه جای تورنومنت قابل مشاهده است. به طوری که سوای کلیه اتفاقاتی که در طول زمان برگزاری مسابقات رخ می دهد این طرح ها و نمادها نیز در ذهن و خاطر ورزشکاران ، تماشاگران و کلیه افرادی که به نوعی با مسابقات درگیر بوده اند می ماند.
از طرف دیگر شرکت ها و تولید کنندگان لوازم ورزشی نیز به این نتیجه رسیده اند که توان بدن انسان در ثبت رکورد های ورزشی تقریباً به حداکثر خود رسیده است و نیاز به تجهیزات و لوازمی دارد که راه رسیدن به نتایج بهتر را همار سازد به همین دلیل از طرفی دست به کار شده اند تا با ارائه ایده های جدید و به کار بستن تکنولوژی های روز به این هدف دست پیدا کنند



مدال های المپیک 2012 


بنا به ارزش های المپیک یعنی احترام ، برتری و دوستی که توسط بنیانگذار جنبش المپیک مدرن " پی یر دوکوبرتین1 " در سال 1896 بنیان نهاده شده به ورزشکاران برتر هر یک از رشته های ورزشی مدال هایی به عنوان یادگاری و سمبل اهدا می شود.
مدال های المپیک 2012 را دیوید واتکینز3 ، هنرمند بریتانیایی طراحی کرده است که از طریق مناقصه LOCOG 2 انتخاب شده است. این مدال که بزرگترین مدال المپیک تاکنون بوده است. 7 میلی متر ضخامت ، 85 میلی متر قطر و 400 گرم وزن دارد.



دیوید واتکینز طراح مدال معتقد است که نمادهای اصلی و کلیدی را در پشت و روی مدال گردهم آورده است تا به روح بازیها وفادار باشد و شهر لندن را نیز از طریق سمبل هایش نشان دهد.
دریک طرف مدال تصویر نیکه (نایک) الهه پیروزی یونان باستان دیده می شود که قدم خود را به طرف جلو برداشته است که این حرکت او نماد ورود او به شهر میزبان (لندن) می باشد و پشت سر او نیز پله های استادیوم پاناتینایکو4 ( محل برگزاری نخستین دوره المپیک در 1896 ) قرار دارد.



در طرف دیگر مدال نیز شکل کاسه مانندی دیده می شود که مربعی در وسط دایره دارد و یادآور آمفی تئاتر های یونان باستان است. یک شبکه از خطوط مورب که با هم توسعه پیدا کرده اند و شبیه شعاع های نورند و نمادی از انعکاس و تابیدن انرژی ورزشکاران و همچنین سمبل اتحاد می باشند. رودخانه تایمز نیز همانند یک روبان از وسط طرح در حال جریان است ، جلوتر از همه اینها نیز آرم مسابقات قرار دارد.



تمامی مراحل ساخت مدال توسط ضرابخانه سلطنتی صورت گرفته و در فرآیند ساخت آن از تکنولوژی جدیدی بهره گرفته شده که طی آن وزن مدال قبل از ضرب شدن و بعد از ضرب شدن برابر می ماند و هیچ قسمتی از متریال مصرفی به هدر نمی رود.



مشعل المپیک 2012 


وقتی که ادوارد باربر5 و جی اوبسگربی6 دو طراح از شرق لندن از طریق مناقصه LOCOG مسئول طراحی مشعل المپیک 2012 شدند تصمیم گرفتند تا متفاوت ترین مشعل المپیک را طراحی کنند.



باربر و اوبسگربی در این مورد توضیح می دهند : " زمانی که ما جوان بودیم عاشق مسابقات المپیک بودیم ، اما به عنوان طراح این بهترین پروژه ای است که می توانستیم داشته باشیم ؛ طراحی یک نماد برای بازیها. از زمانی که در مناقصه پیروز شدیم تصمیم گرفتیم سخت کار کنیم. هدف ما این بود که عشق و علاقه مان به لندن و المپیک را در طرح مان نشان دهیم و نیز پیشرفت صنعت و تکنولوژی در بریتانیا را نیز چاشنی طرحمان در نظر بگیریم. این فرصتی بود برای ما تا برتری طراحی صنعتی در بریتانیا را نیز نمایان کنیم. این مشعل مشعل زمان ماست و ما به کاری که انجام دادیم بسیار افتخار می کنیم. "





مشعل باربر و اوبسگربی از آلیاژ آلومینیوم ساخته شده و با وزن نهایی 850 گرم جزو سبک ترین مشعل های تاریخ المپیک است. همچنین ارتفاع 80 سانتی متری، آنرا در شمار بلند ترین مشعل ها نیز قرار می دهد. روی مشعل هم 8000 سوراخ دایره ای ایجاد شده است که نماینده 8000 حامل مشعل است. برای مشعل رنگ طلایی انتخاب شده است که درخشندگی آن خود نشانگر روشنایی و گرمای شعله المپیک است. 8000 سوراخ نیز با رنگ طلایی پرداخت شده اند تا در عین داشتن زیبایی هنری ، بعنوان عایق نیز گرمای ناشی از شعله را نیز تحمل کنند. از آنجایی که نصف حاملان مشعل را جوانان در رده سنی 14 – 24 تشکیل می دهند. فرم کلی مشعل طوری انتخاب شده است تا حمل آن بسیار آسان و امکان پذیر برای افراد کم سن و سال نیز باشد. قاعده مشعل به صورت سه وجهی است که به چند شعار سه گانه دلالت دارد :
•    ارزش های المپیک : احترام ، برتری ، دوستی
•    شعار المپیک : سریعتر ، بلندتر ، قوی تر
•    تعداد دفعاتی که المپیک در بریتانیا و لندن برگزار شده : 1908 ، 1948 ، 2012
•    دید کلی المپیک 2012 برای ترکیب سه رشته ی : کار-ورزش ، آموزش ، فرهنگ



آتشدان المپیک 2012 


آتشدان این دوره از مسابقات بسیار متفاوت از دوره های قبلی بود. این آتشدان دارای 204 گلبرگ از جنس مس بود که هر کدام از این گلبرگ ها در رژه ورزشکاران در مراسم افتتاحیه بدست هر یک از کاروان های ورزشی به استادیوم آورده شدند و در جای خود که توسط لوله های بلندی به هم وصل شده بودند قرار گرفتند و در آخر پس از جمع شدن حلقه آتشین مرکزی را بوجود آوردند. هفت ورزشکار جوان بریتانیایی که هر کدام مشعل جداگانه ای داشت ، آتش را در هفت گلبرگ از این آتشدان افروختند سپس آتش به طور اتوماتیک در بقیه گلبرگ ها نیز شعله ور شد ، در این هنگام لوله های آتشدان که حاوی گاز بودند به سمت بالا حرکت کردند و تمام شعله های کوچک که در گلبرگ ها بودند ، آتش بزرگ المپیک را تشکیل دادند که تا آخر رقابت ها برافروخته می ماند.






کل این ساختار تقریباً 8.5 متر طول دارد و میله هایی که ساقه های آتشدان را تشکیل می دهند از جنس فولاد ضد زنگ هستند که با اسید نیز جلا داده شده اند. برای این میله ها از رنگ مخصوصی استفاده شده که به آن سیاه فاسد می گویند که اندکی به آبی مایل است. وزن آتشدان نیز 16 تن می باشد که از هم تای 300 تنی خود که چهار سال پیش در پکن روشن شد بسیار سبک تر است.




آتشدان از جای اولیه خود در وسط استادیوم به جایی که ناقوس افتتاحیه قرار داشت جابجا شد و در پایان بازیها هر کشور گلبرگ خود را به خانه خواهد برد و آتشدان 2012 به وجود خود خاتمه خواهد داد.



این آتشدان توسط توماس هیترویک7 طراح برجسته بریتانیایی طراحی شده است. هیترویک متولد 1970 در لندن می باشد و در رشته طراحی سه بعدی در دانشگاه پلی تکنیک منچستر و کالج سلطنتی هنر تحصیل کرده و برنده جایزه های معتبر زیادی است.


پانویس ها :
1-    Pierre de Coubertin 
2-    LOCOG  : کمیته برگزاری بازیهای المپیک و پارالمپیک لندن
3-    David Watkins
4-    Panathenaico
5-    Edward Barber
6-    Jay Osgerby
7-    Thomas Heatherwick

 

منبع در سری آخر اعلام خواهد شد


کاری از محمد آ قاسمی

ترجمه توسط عسل سرگردی و محمد آ قاسمی

نظرات 2 + ارسال نظر
[ بدون نام ] 29 مرداد 1391 ساعت 01:48

ممنون
لازم بود :)

آرمین 24 مرداد 1391 ساعت 21:37

دستتون درد نکنه،خیلی جذاب بود.

برای نمایش آواتار خود در این وبلاگ در سایت Gravatar.com ثبت نام کنید. (راهنما)
ایمیل شما بعد از ثبت نمایش داده نخواهد شد